Week twee Kuta > Canggu - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisa Hinte - WaarBenJij.nu Week twee Kuta > Canggu - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisa Hinte - WaarBenJij.nu

Week twee Kuta > Canggu

Blijf op de hoogte en volg Lisa

21 Oktober 2014 | Indonesië, Ubud

De tijd gaat hier ontzettend snel voorbij. Voor ik het wist zat ik al weer een week op Bali. Een week was ook precies het aantal dagen dat we in Kuta zouden blijven.

De laatste twee dagen in Kuta zaten hebben we toch maar besloten een scooter te huren. Je kunt overal wel vanuit Kuta een taxi pakken maar dit heeft een aantal nadelen. Zo kun je niet gemakkelijk vanuit elke andere plaats terugkomen en is het vrij druk op de weg. Met de scooter kun je overal tussendoor en kun je gaan wanneer je wilt. Bovendien is het veel voordeliger. Zo hebben we een scooter gehuurd voor 80.000 rupiah voor twee dagen. Dit komt neer op ongeveer €5,00. Een volle tank heb je voor €1,35 dus dat kost ook niks. 'Petrol', zoals ze het hier noemen, zit in lege literflessen wodka welke in houten rekken langs de weg staan.

De eerste dag zijn we met de scooter richting Uluwatu gereden. Dit ligt in het het zuiden op het schiereiland. Met de map op de telefoon hebben we de weg erheen gevonden (na een paar foute afslagen). Hier kwamen we eerst langs Thomas, dit was een plek welke Gwenn nog herkende omdat ze er eerder was geweest. Het uitzicht was hier super. Na hier wat gedronken te hebben zijn we doorgereden richting een strandje waar we heen wilde.

De wegen hier zijn niet altijd even voorspelbaar. Op een gegeven moment reden we een stuk omhoog waardoor we niet konden zien wat voor weg er daarna aankwam. Bleek het ineens heel steil naar beneden te gaan. Maar écht steil. Heb er nog een foto van gemaakt maar hier kun je het helaas niet goed op zien. Vollllll in de remmen. Daar sta je dan. En nu? We durfden er eigenlijk niet echt vanaf. Op een gegeven moment reed er een surfer langs en vroeg ons waarom we stil stonden. We hebben hebben maar gezegd dat we het idee hadden dat de remmen het niet helemaal goed deden en dat we daardoor niet naar beneden durfden. Vervolgens zei hij "oooh stap maar af ik zal even kijken". Niks mis met de remmen, hij zou hem wel even voor ons naar beneden rijden. Zo gezegd zo gedaan. Wij zijn er mooi achteraan gaan lopen.

Toen we waren aangekomen op de plek van het strandje waar we heen wilden (Padang Padang), moesten we nog een stukje door en langs rotsen naar beneden lopen om er te komen. Hier zaten ook wat kleine apen. Zolang je rijdt met de scooter is het nog wel uit te houden maar zodra je stilstaat (in de volle zon, 31 graden) is het niet normaal heet. Tijd om te zwemmen dus. We zijn nog even in het zonnetje gaan liggen om op te drogen en zijn vervolgens verder gereden.

Single Fin was onze volgende stop. Om bij dit strand te komen moet je via stenen trappen naar beneden tussen allerlei restaurantjes en winkeltjes door. Weer heel iets anders dan 'ons eigen' strand in Kuta. Hier hebben we even in de schaduw gezeten. Na Single Fin zijn we weer teruggereden naar Kuta. Hier hebben we een heerlijke pita gegeten bij de Griek en vervolgens zijn we naar het strand gelopen om de zonsondergang te zien.

De volgende dag hadden we de scooter nog en zijn we weer dezelfde richting opgereden alleen dan iets minder zuidelijk. We wilde naar Balangan beach. Dit was wederom een super mooi wit strand. Ook hier hebben we gezwommen en zijn even in de zon gaan liggen. Toen we weer op de scooter gestapt waren, kwamen langs een gezellig, kleurrijk tentje. Seafood stond er op het bord. Mmmm niet de beste keuze maar misschien staat er iets 'niet vis' op de kaart. Dit was nauwelijks het geval. Het tentje waar we zaten was van een Peruaans meisje waar we nog een tijdje mee gepraat hebben. Wat bleek; drie jaar geleden was ze aan het backpacken. Eerst naar Bali om vervolgens naar Australië te gaan. In Australië is ze alleen vandaag de dag nog nooit geweest. Ze ontmoette hier haar vriend en is op Bali gebleven (leuk verhaal hè mam. Zal niet gebeuren hoor ;) ). Uiteindelijk hebben we een verse juice gedronken en een soort kaasstengels en zelfgemaakte patat gegeten. Hierbij zaten twee sausjes bij met allerlei Peruaanse kruiden die ze importeerden vanuit Peru.

Dit was onze laatste dag in Kuta. De volgende dag hebben we onze backpacks ingepakt om richting Canggu te gaan. Om 12:00 moesten we uitchecken en om 14:00 mochten we inchecken bij onze nieuwe 'homestay'. We hebben in de tussentijd ontbeten en een taxi gezocht die ons voor een leuk prijsje richting Canggu wilde brengen. Even na 14:00 kwamen we aan moesten we ons melden bij de Spa die naast ons hostel stond. Op het eerste gezicht leek het even alsof ze ons niet verwachtte. Er werd druk gebladerd in iets wat op een agenda leek. Onze namen werden gevraagd en welke kamer we wilde. Uhhhhh oké. Nou doe maar een double room. Welke we gewoon al geboekt en betaald hadden. Uiteindelijk hadden ze toch onze naam gevonden en werden we naar onze kamer gewezen. Een hele kleurrijke, vrolijke kamer. Een stuk minder luxe dan onze vorige kamer (kleiner, geen airco en eigen balkon) maar het ziet er allemaal netjes en schoon uit. Er werd ons direct gevraagd of we een scooter wilde huren. Dat wilde we natuurlijk wel. Zonder scooter is het eigenlijk allemaal net even te ver lopen. Al helemaal als je naar een plaats verderop wil. We kregen een tijdelijke scooter mee want degene die wij zouden krijgen zou vanavond pas gebracht worden. Allemaal prima.

Canggu is een plaatsje waar heel veel expats wonen. Zij zijn hier voornamelijk heen gekomen om een eigen eettentje/café te beginnen. Het is hier ook erg health gericht. Veel gezonde smoothies vol superfoods, gezonde broodjes avocado en shotjes wheatgrass zijn hier volop te vinden. Ik heb hier ook een shotje Jamu gedronken. Vol met allerlei gezonde kruiden. Niet het lekkerste ooit... Maar word er vast niet slechter van.

In de homestay hebben we onze spullen een klein beetje neergezet/gelegd en zijn de scooter gaan halen om richting het strand te gaan. Wat wel een verschil is, is er hier een zwart strand is. Weer een heel ander gezicht. Omdat we het aardig warm gekregen hadden van het gesjouw met onze backpacks (en natuurlijk nog steeds de warme temperatuur) zijn we direct gaan zwemmen. Ook hier hebben we rond 18:15 de zonsondergang bekeken en zijn toen richting onze kamer gegaan. Na nog wat hier gezeten te hebben, hebben we de scooter weer gepakt en zijn richting Echo beach gereden. Dit is het bekendste strand van Canggu en hier zijn de hoogste golven. Voor de pro surfers dus. Het was hier aardig prijzig om aan het strand te eten (jaja we moeten er om denken als backpackers hè!). We zijn even teruggereden en zijn bij een pizzeria beland. Hier was livemuziek en het was er gezellig druk.

Omdat we eigenlijk toch wel zin hadden om iets leuks te doen vanavond hadden we besloten om met de scooter richting Kuta te gaan (weer terug ja, haha). Hier is het elke avond leuk om te gaan stappen wat in Canggu niet het geval is. Omdat we een tijdelijke scooter hadden welke niet buiten Canggu mocht, gingen we terug naar de homestay met het idee om onze scooter om te ruilen. Toen we hier aankwamen bleek dat het meisje die dit zou regelen al weg was. Wat andere mensen uit het hostel vertelde ons dat ze morgen terugkwam om hem te ruilen. Mmmmm oké, maar we wilde dus naar Kuta. Uiteindelijk hebben we besloten om gewoon te gaan. We hebben voornamelijk binnendoor wegen genomen in de hoop dat er niet om de papieren gevraagd zou worden.

We zijn al eerder vlakbij Kuta aangehouden en werd ons rijbewijs gevraagd. We hadden al vernomen dat de politie hier zo ongeveer alle toeristen eruit pikt om hier geld aan te verdienen. Ze bedenken altijd wel iets om je aan de te houden. Zo zei de ze politieman dat onze stempel niet goed was en we eigenlijk niet op de scooter mochten rijden. Alleen een auto mocht. Vrij apart. We zeiden dat we dit wel mochten en bleven dit volhouden. Uiteindelijk kwam het er op neer dat als we de volgende keer aangehouden zouden worden, we moesten betalen. Het zal wel. We reden maar weer verder.

Zonder papieren op zak zijn we veilig in Kuta aangekomen. Hier zijn we richting Alleycats gegaan. Dit is eigenlijk niets meer dan een soort zuipkeet. Goedkope drankjes en veel zwetende, dronken mensen. Alleys is geopend tot 00:00. Daarna gaat iedereen richting Legian street. De straat waar alle kroegjes, bars en clubs zijn. Op de terugweg Gelukkig zijn we niet aangehouden door de politie onderweg.

De volgende ochtend zijn we rustig aan wakker geworden en zijn wat gaan eten bij Betelnut. Een gezellig tentje waarbij je uitkijkt over (droge) rijstvelden. Waar bovendien goddelijke cheesecake te eten is. In ongeveer 10 verschillende smaken. Hierna zijn we naar Echo beach gereden. Hier waren onwijs hoge golven waardoor zwemmen en ver het water in niet echt goed kon. Er was ook een harde wind waardoor het zand alle kanten op vloog. Niet echt lekker zonnen dus. We besloten naar het strand te gaan waar we de vorige dag ook waren. Het was alleen zo heet dat we na een half uur besloten lekker bij een strandtent te gaan zitten. Deze avond hadden we eigenlijk wel weer zin om wat leuks te doen. We zijn richting Seminyak gereden om wat te gaan eten. Dit ligt tussen Canggu en Kuta in. Toen we klaar waren met eten hebben we eigenlijk de vorige avond herhaald en zijn we weer in Kuta beland.

Inmiddels zijn de scooters omgewisseld. Hier hebben we ook nog een leuk prijsje van weten te maken. Omdat onze eerste scooter niet buiten Canggu mocht, was die goedkoper. 50.000 rupiah voor twee dagen (€3,20). De volgende scooter wilde ze eigenlijk voor 50.000 rupiah per dag maar we hebben haar weten te overtuigen en uiteindelijk ging ze akkoord met 35.000 rupiah (€2,30) per dag. De huisbaas was achteraf niet erg blij met deze deal. Veel te goedkoop vond ze. Maar ja, het meisje had ons al toegezegd dus voor dit bedrag bleef het. Omdat onze badkamer drie kleine openingen heeft aan de bovenkant en deze grenst aan de kant waar de eigenaresse met de meisjes stond te praten, konden we de preek horen die ze gaf aan de meisjes. Het was nooit meer de bedoeling de scooters zo goedkoop te verhuren. Het klonk niet erg aardig...

De volgende dag hebben we wederom genoten van de zon en zee. 'S avonds hebben we wat gegeten en zijn daarna naar Old Mans gegaan. De strandtent waar we eerder gezeten. Hier hebben we nog twee jongens ontmoet. Een Amerikaan en een Engelse. Tijdje gezellig mee zitten praten. Ik vertelde de Engelse over de heerlijke cheesecake bij Betelnut. Hij is een 'foodie' met een foodblog, dus hij kon eigenlijk niet wachten om er heen te gaan. We hebben de scooters gepakt en zijn er heen gereden. Helaas was Betelnut al gesloten (22:30 ongeveer). We zijn doorgereden naar het hostel van de jongens. Zij sliepen in een dorm. We hebben hier nog een surffilm gekeken. Gwenn en ik keken onze ogen uit. Dit was eigenlijk de eerste keer dat we een dorm van zo dichtbij zagen. Op het moment zijn wij nog luxe backpackers met onze double room en privé badkamer ... In Australië zullen we hier van moeten afkicken omdat het daar gewoon niet te betalen is. Maar zolang we in Indonesië zijn genieten we nog wel even van onze luxe en elke dag uiteten.

Dinsdagochtend moeten we om 11:00 uitchecken en pakken we de taxi richting Ubud. Ik ben benieuwd hoe deze culturele, kunstzinnige stad eruit ziet.

Maarrrrr ineens kregen Gwenn en Lisa een ingeving om 1 uur 's nachts. We kwamen er deze avond pas achter dat er een bekende tempel vlak om de hoek ligt. Omdat we de volgende dag al om 11:00 moesten uitchecken hebben we de wekker om 6:00 gezet en zijn er heen gereden. Dit zijn nog eens tijden! Zo vroeg hebben we het nog nooit gezien. We waren zelfs zo vroeg dat we geen entreegeld hoefde te betalen. De tempel waar we heen gingen heet Tanah Lot. Een mooie tempel aan de zee. Er waren onwijs veel Indonesische jongeren van een jaar of 14/15. Ze vonden mij geloof ik interessanter dan de tempel want iedereen wilde met me op de foto. Ik denk deze kinderen niet vaak blanke mensen tegenkomen.

Op de tempel na nog steeds niet heel veel gedaan in de zin van dingen bezoeken enzo. Misschien moeten we dit toch maar eens gaan doen. Ik denk dat dat in Ubud vast wel goed komt aangezien dit in het midden van Bali ligt en er dus geen zee en strand is.

Ik heb ook weer wat foto's geüpload. Is er daar nog wat leuks gebeurd :)?

Xxxx

• 21 Oktober 2014 - 15:00

Jacqueline:

Lisa wat een ervaringen allemaal!! Leuk hoor om te lezen. Je had al contact gehad met Peter hoorde ik? Wie weet zien jullie elkaar nog . Groetjes van uit een stormachtig zwaagdijk!

• 21 Oktober 2014 - 18:02

Erna:

Om 6 uur 's ochtends tempels bezoeken: dat zijn de die-hards!!! Hahaha! Zeker meer bezoeken daar, hoor! Maar dan de volgende keer niet zo vroeg. ;)
    En je a.s. man ontmoeten op je backpackreis naar Bali/Australië: het gebeurt vaker, hoor! Ik heb ook een nicht die zo haar man heeft ontmoet. Maarre............. ik wil je niet ongerust maken, hoor, Mariëtte! Hahaha!
    De herfst is hier inmiddels goed ingetreden deze week. Ook leuk met al die mooie herfstkleuren. De regen krijgen we er gratis bij, helaasssssss. Groetjes en have fun! xxx Erna

• 22 Oktober 2014 - 09:22

Nancy:

Super!!! ik ben toch eigenlijk wel een beetje jaoers. Mooie foto's. Kijk zeker uit naar je volgende verslag en de foto's van Ubud.

groetjes,

Nancy

• 26 Oktober 2014 - 17:08

Oma:

Oma heeft genoten van je mooie reisverslag en van de prachtige foto's. Dikke kus

• 27 Oktober 2014 - 20:29

Gwenn:

Jaloers! Missing indo <3

• 28 Oktober 2014 - 15:46

Vera:

Hallo Lisa.
    Ik ben ook fan van je , en lees je reis verslag wat geweldig daar, ik ga die Tempel even opzoeken.
    En het is daar lekker goedkoop allemaal, even je wasgoed wegbrengen voor 80 eurie cents.
    Wel af en toe een fooi geven natuurlijk.
    Veel reis plezier samen met je vriendin.