Sanur - Nusa Lembongan - Gili T (Boottocht Flores) - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Lisa Hinte - WaarBenJij.nu Sanur - Nusa Lembongan - Gili T (Boottocht Flores) - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Lisa Hinte - WaarBenJij.nu

Sanur - Nusa Lembongan - Gili T (Boottocht Flores)

Blijf op de hoogte en volg Lisa

21 November 2014 | Indonesië, Ende

Hoi allemaal. Dit berichtje is wat later dan gepland vanwege slechte WiFi. Ik heb dit ongeveer twee weken ruim geleden geschreven dus beetje oud nieuws maar wilde het nog wel plaatsen. Het eerste gedeelte is zoals gewoonlijk weer vrij uitgebreid maar later werd ik een beetje lui en had ik niet echt meer de tijd om wat te schrijven!

Toen ik met de bus in Sanur gedropt werd, kwam ik er al gauw achter dat ik aan de totaal andere kant stond ten opzichte van mijn hostel. Ik heb hier maar gelijk een scooter gehuurd voor drie dagen en ben hiermee op zoek gegaan naar mijn hostel. Na wat rondvragen heb ik het uiteindelijk redelijk snel gevonden. Omdat het pas 11:00 was en ik pas om 13:00 op mijn kon, heb ik mijn backpack hier neergezet en ben wat in de rondte gaan rijden. De grote weg hier is eenrichtingsverkeer, wat al snel leidde tot het 100 keer rijden van dezelfde weg door het missen van een afslag. Uiteindelijk werd ik hier aardig gek van en ben ik gestopt bij het (voor mij) enige bekende hier; McDonalds! Hier even wat gedronken en vervolgens maar weer op de scooter gestapt om te kijken wat hier nog meer te doen/zien viel. Al gauw trok ik mijn conclusie dat er weinig boeiends was behalve een strand waar allerlei (luxe) restaurantjes en hotels aan lagen. Op het strand lagen voornamelijk (oudere) stelletjes en ouders met kinderen. Ook niet echt mijn doelgroep dus.. Inmiddels was het 13:00 en mocht ik mijn kamer in. Of beter gezegd; mijn bed op een slaapzaal van 4 stapelbedden. Toen ik hier aankwam waren er slechts twee bedden bezet. Er lag een Duits meisje en een Duitse jongen. Deze waren ook niet echt heel gezellig dus besloot ik er maar weer vandoor te gaan. Ik heb deze middag wat gegeten bij een strandtentje waar ik uiteindelijk een Nederlandse meid heb aangesproken om te vragen of er hier nog wat te beleven viel. Na wat gepraat te hebben nodigde ze me uit om vanavond mee te gaan naar de avondmarkt om wat te eten. Zij had deze ochtend twee Nederlandse mannen ontmoet die uiteindelijk ook meegingen. Deze avondmarkt bestaat uit een groot plein waar een stuk of 15 karretjes staan waar je lokaal eten kunt bestellen. Ik was hier in eerste instantie een beetje huiverig over omdat je hier vaak verhalen over hoort dat mensen hier ziek van worden. Uiteindelijk heb ik het (naar mijn idee) schoonst uitziende karretje gekozen en heb hier voor €1,20 een lekkere saté met rijst gegeten. Na het eten hebben we hier nog even gezeten en ben ik uiteindelijk naar mijn hostel gegaan en heb hier nog wat gelezen.

De volgende ochtend ben ik op zoek gegaan naar een tentje waar ik kon ontbijten. Uiteindelijk ben ik ergens beland waar ik zou willen dat ze dat hier overal hadden... Smoothies, juices, volkoren sandwiches, (eiwit)pannenkoeken, kwark met muesli... Yum! Ik had mijn plek gevonden. Na het ontbijt ben ik heerlijk lui op het strand gaan liggen. In het hostel had ik een Nederlands hoek gevonden welke me wel leuk leek, dus deze ben ik nog gaan lezen. Rond een uur of 15 ben ik teruggegaan naar hetzelfde tentje om weer wat lekkers te eten. Omdat de WiFi hier beter was dan in mijn hostel ben ik hier op zoek gegaan naar een nieuw onderkomen voor de dag erop omdat Peter dan hier zou zijn. Na wat rondgekeken te hebben heb ik maar wat geboekt. De rest van deze dag natuurlijk weer ergens een ijskoffie gescoord, wat ik hier tegenwoordig iedere dag drink.

Op het moment dat ik op het strand lag kreeg ik ineens de ingeving dat ik al die tijd al scooter rij zonder rijbewijs bij me. Deze lag in het hostel. Niet zo handig aangezien dat als de politie je aanhoudt, ze hier vrijwel altijd om vragen en houden van boetes uitdelen (lees: belachelijke bedragen verzinnen en dit geld in hun eigen zak steken). Wat denk je... Op de terugweg wordt ik natuurlijk aan de kant geroepen door een van de vier politiemannen die langs de weg stonden. Ik was niet de enige want elke blanke toerist die langsreed mocht even stoppen. Er werd gevraagd naar mijn rijbewijs. Uhmmmm ja .... Oké ik zal het pakken. Een beetje doen of je dom bent en de scooterpapieren laten zien. Zal het werken? Hij keek de papieren uitvoerig en vroeg hierna nogmaals om mijn rijbewijs. "Sorry sorry ik heb ze in mijn hostel liggen. Ben ze toevallig vandaag vergeten. Maar ik kan ze wel even gaan halen? Het is hier om de hoek. Dan kom ik over 1 minuut terug om het te laten zien". Natuurlijk even mijn liefste glimlach opgezet tijdens dit mooie verhaaltje. De beste man moest er ongeveer 5 minuten over nadenken maar uiteindelijk zei hij "oké ga maar halen maar wel terugkomen he!!!!". Mmmmm, dat heb ik natuurlijk niet gedaan, maar volgens mij heb ik de beste politieman van heel Bali getroffen hier. Lucky me. Deze avond ben ik wederom naar de eetmarkt geweest.

De dag erop wederom niet zo veel gedaan. Van kamer geswitcht, boottickets geregeld richting Nusa Lembongan (eiland dat bij Bali hoort), gegeten, ijskoffie gedronken... De kamer stelde heel weinig voor. Verroest en de kamer stortte bijna in. Gelukkig was het maar voor 1 nachtje. Uiteindelijk kwam Peter deze avond in de krakkemikkige kamer aan en hebben we nog een biertje gedronken aan het strand. De volgende ochtend moesten we al weer vroeg opstaan om met de boot richting Nusa te gaan. De boot zag er prima uit en we waren vrij snel op Nusa aangekomen. Hier stond al een auto voor ons klaar om ons naar ons hotel te brengen. Prima geregeld allemaal. Ook het hotel zag er super mooi uit. Het leek wel een soort masterbedroom. Twee super grote hemel-eenpersoonsbedden met ingebouwde klamboe. Omdat het ontbijt in het hotel in Sanur bestond uit een kopje thee en 5 kleine koekjes besloten we eerst maar eens een echt ontbijt te scoren. Na dit gedaan te hebben, hebben we een scooter gehuurd en zijn we wat rond gaan rijden. Op zoek naar de verschillende strandjes die in de Lonely Planet omschreven waren. We hadden beide veel van Nusa verwacht, helaas viel het een klein beetje tegen. Niet dat het niet mooi was.. Maar wij hadden zij om lekker te zwemmen en zonnen. Dit ging hier niet echt helemaal. De kleine strandjes lagen voornamelijk vol met bootjes. Als er geen bootjes waren was het bezaaid met zeewier. Dit eiland staat dan ook bekend als het eiland waar zowat iedereen werkt in de zeewier. De hele dag zijn ze dit uit het zeewater aan het halen om het vervolgens de laten drogen. Bijna het eiland stinkt er dan ook naar. We hebben ergens nog wel even een duik genomen tussen de boten en zijn vervolgens terug gegaan naar het hotel. Dit ging alleen niet zo snel.. We dachten elke keer de goede weg te hebben maar kwamen iedere keer weer bij hetzelfde punt uit. Het eiland is niet groot en van de plaats waar we waren was het ongeveer 15 minuten naar het hotel. Toch slaagde we erin om 1,5 uur te doen over dit stuk. Iedere keer dachten we, nu moeten we naar links omdat de zee aan die kant is en we naar boven is. Logisch. Maar de wegen zijn niet logisch. Wegen kun je het trouwens niet noemen. Zandweggetjes die van links naar rechts gingen en van boven naar beneden. De links werd dus ineens rechts en zo stonden we weer grandioos verkeerd. Uiteindelijk toch maar even aan iemand gevraagd en moesten we rechts. Dusssss. Eindelijk de weg gevonden en in het hotel was gelukkig een heerlijk zwembad. Op de rand van het zwembad hebben we een Bintang (biertje) besteld. Zo vermaakte we ons wel!

De volgende dag hadden we besloten naar Nusa Ceningan te gaan. Ik had ergens gelezen dat je met een gele wiebelbrug van Nusa L. hier heen kon gaan. Na hier 3/4e rondje hebben gereden hebben we bij een restaurant een tijd gezeten. Super mooi uitzicht vanaf hier. Deze middag zijn we weer in het zwembad en hebben niet zo veel boeiends gedaan. De volgende dag zouden we om 09:00 opgehaald worden om om 9:30 de boot naar het populaire, feesteiland Gili Trawangan (Lombok heeft drie eilanden, Gili Trawangan, Gili Air en Gili Meno, deze laatste twee eilanden zijn nogal stil) te nemen. Om 8:45 stond de beste man al voor onze ontbijttafel. Snel het broodje ei weggewerkt en onze tassen te pakken. Dit keer gingen we naar een andere haven dan dat we waren aangekomen. Om 9:25 kwamen we hier aan en vonden het knap als we over 5 minuten zouden vertrekken. Uiteindelijk bleek het zo te zijn dat hij eigenlijk pas om 10:30 vertrok. 9:30 was slechts de verzameltijd. Iedereen kreeg nog een ander ticket en zo werden we naar een boot gebracht waarvan we al direct hoopten en dachten dat dit niet de boot zou zijn waar we 1,5 uur op moesten doorbrengen.

Gelukkig was dit niet het geval en bracht deze kleine boot ons naar de grote boot. Hier zijn we direct lekker op het dek in het zonnetje gaan zitten. Bij de buren hier wat zonnebrand gevraagd want dit hadden we niet bij ons. En toen begon de pret. Ineens was er land in zicht en bleken we een tussenstop te maken in de haven van Padangbai. De 'hoofdhaven' waarvan de boten vertrekken naar Lombok. Dit hadden ze er niet bij gezegd? Het zou een directe verbinding zijn. Op dit moment kwam de crew van de boot naar het dek. Of we allemaal naar beneden wilde want er was een soort van politiecontrole. We snapte er eigenlijk niet zo veel van maar we zijn braaf naar beneden gegaan. Op het moment dat iedereen hier was kwam de schipper van de boot met de mededeling dat we hier niet een half uur (zoals eerder was gezegd) maar 1,5 (of was het 2? Vergeten!) zouden wachten. Een aantal mensen begonnen heftig te protesteren en waren het er dus niet mee eens. Ik had deze verhalen al vaker gehoord dus het verbaasde me niet en legde me er maar gewoon bij neer. Wat nou de uiteindelijke reden van deze stop is, is me nog onduidelijk maar het zal vast voordeliger voor hun zijn bijv. meer passagiers. Na een tijdje in een tentje te hebben gezeten zijn we weer op de boot gestapt en heb ik heerlijk een uurtje in de zon geslapen. Ook hier niet gelijk door naar Gili T. Eerst een stop in Lombok en vervolgens nog langs Gili Air. Hier stapte slechts een paar mensen van de boot. Eenmaal aangekomen hebben we ons hotel gezocht. Een simpele maar prima kamer vlak naast de moskee (heerlijke geluiden kwamen hier zo af en toe (veel te vaak) vandaan. We zijn met onze snorkels naar de zee gelopen en hebben hier wat visjes bekeken. Niet mega veel maar wel mooi! Voor de volgende dag hadden we een snorkeltrip op de planning staan. Hier gingen we naar drie verschillende plekken. De eerste plek ging voornamelijk om het koraal, de tweede plek ook maar hier had je kans om een schildpad te spotten. Iedereen natuurlijk op zoek. Mag je raden wie de eerste en enige schildpad op dat moment op die plaats spotte ;). Uiteindelijk hadden van de ongeveer 40 (50?) mensen op de overvolle boot maar 4 personen (incl. peter en ik) deze schildpad gezien. Na een lunch op Gili Air zijn we naar de plek gegaan waar sowieso altijd schildpadden zitten. Nog niet van de boot af waren de eerste al gespot door de glazen bodem in de boot. Uiteindelijk ben ik achter een jongen aangegaan die hier woonde en het hardste riep dat hij ze wel even zou showen. Oké, opschepper, maar het was wel waar. Hij had ze super snel in de gaten want af en toe zijn ze lastig zien als ze stil op de bodem zitten. Echt super om deze beesten hier zo te zien! En dichtbij!

Deze avond zijn we in de T bar beland en hebben we hier wat gedronken en een klein feestje gevierd. De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we een beetje rond het eiland gaan fietsen. Snel al weer veel te warm en zijn (met snorkel en al) de zee in gesprongen. Weer een beetje rondgekeken tot we ineens weer een schildpad zagen! Die hadden we niet zien aankomen zo dicht bij de kant. Dit was ook nog eens de grootste die we tot nu toe gezien hadden. De rest van de dag rustig aan gedaan en Peter had nog een ticket gekocht voor de boot terug naar Bali - Kuta. Hij zou hier nog een dagje blijven voordat hij weer terug naar huis vloog. Ik bleef nog op Gili T. want ik wil vanaf hier een boottocht gaan doen richting Flores welke 4 dagen/3 nachten duurt. Alleen nog even bedenken welke dag.

Omdat ik nu dus alleen was, moest ik weer op zoek naar een nieuw 'huis'. Even war rondgekeken bij de hostels hier, maar vond deze eigenlijk nog best duur voor een hostel waar je met meerdere op een kamer slaapt. Omdat Sanne en Rachel hier ook geweest zijn dit jaar en Sanne nog contact (soort van...) heeft met een gast (Andrey) die werkt bij de homestay waar zij verbleven had zij even mijn naam gegeven en al snel berichtte hij me op Facebook. Mooi prijsje afgesproken en dus zou ik hier verblijven in een privé kamer. Dat is toch nog wel even lekker voor ik de boot opga en hier 3 nachten slaap. De homestay was eigenlijk gelijk al super gezellig. Sunset gekeken vanaf de berg hier en iedere avond zit Andrey voor de homestay op de grond met z'n vrienden van hier en zo zitten er ook vaak gasten van de homestay bij. Met een gitaar en wat drankjes hebben we heel wat tijd doorgebracht op de grond. Zo waren er ook twee Zweedse meisjes en drie Duitse jongens. Af en toe ging een Indo even wat saté halen voor de hele groep. Super gezellig liedjes gezongen en gepraat. Met een Zweeds meisje nog even bij de Reggaebar gekeken en de volgende dag zijn we met z'n 6e richting het strand gegaan. 's Avonds hebben we wat drinken gehaald en uiteindelijk was er overdag nog een hele Duitse groep van een stuk of 8 in de homestay gearriveerd. Uiteindelijk met z'n alle gezeten, een groep van rond de 20 (incl. Andrey + vrienden), en wederom weer de gitaar kwam erbij en iedereen zong leuk mee. Romd een uurtje of 00:00 zijn we naar de fullmoonparty gegaan die georganiseerd werd aan het strand. Mooie avond gehad!

De volgende dag weer rustig aan op het strand gelegen en s avonds weer wat biertjes gedronken.

Vanaf hier had ik even geen zin meer om te schrijven en ben ik op de 4-daagse boottocht gegaan richting Flores, een ander eiland van Indonesië (oostelijker). Hier hebben we veel gesnorkeld, zijn naar verschillende strandjes geweest, waaronder een roze strand. Ook zijn we naar twee eilanden geweest waar de komododragons te vinden zijn. Super gaaf om zo dicht bij deze toch wel gevaarlijke beesten te komen.

4 dagen later in Flores aangekomen. Hier heb ik twee Engelse meiden ontmoet waar ik Flores mee ben ingegaan. Hierover later meer!


Xxxxx



  • 21 November 2014 - 13:27

    Oma:

    Geweldig dat je zo'n mooi reisverslag schrijft. Ik ben weer helemaal op de hoogte. Dikke kus van oma

  • 21 November 2014 - 13:29

    Mama:

    Mooi verhaal weer. Ben ook benieuwd naar de avonturen op Flores, omdat we in die week weinig contact hadden. Geniet er maar lekker van!!!!!

  • 21 November 2014 - 13:36

    Mirjam:

    Wat een heerlijk verhaal weer! Fijn om te lezen wat je al die dagen hebt uitgespookt toen er geen contact was ;)

  • 21 November 2014 - 13:38

    Erna Moeijes:

    Met jouw verhalen waan ik me aldoor bij je in Indonesië, heerlijk! Leuk ook hoe makkelijk je daar contact maakt met anderen. Volgens mij vermaak jij je wel. Groetjes vanuit Wognum!

  • 22 November 2014 - 08:50

    Nerry:

    Hoi Lisa,

    Wat een super leuke verhalen! Het lijkt zo inderdaad of we er allemaal bij zijn. Gelukkig kom je vele mensen tegen zodat je niet vaak alleen bent. Soms wel lekker, maar leuker om dingen te ondernemen met iemand. Nog even en je gaat maar Australië. Geniet van je laatste dagen op bali en een rustige vlucht naar Aus. Geniet ervan meis en van je verhalen genieten wij ook.

    Groetjes Nerry

  • 24 November 2014 - 20:51

    Henriette:

    Geweldig...wat een ervaringen...het wordt een heel boekwerk zo!

    Liefs van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 30 Sept. 2014
Verslag gelezen: 869
Totaal aantal bezoekers 8091

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 30 November -0001

Indonesië - Australië - ???

Landen bezocht: